6 metode simple de a învinge oboseala cronică

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Oboseala cronică se definește ca o stare de extenuare constantă, în ciuda unei odihne suficiente. Cu alte cuvinte, oricât de mult ai dormi noaptea, pe timpul zilei te simți tot obosit. Acest sindrom influențează viața și pe plan medical, social, profesional sau sentimental. Iată care sunt cele mai simple metode pentru a învinge oboseala cronică!

Ce este sindromul de oboseală cronică și cum se manifestă?

Oboseala cronică este o stare generală de slăbiciune mentală și fizică, apărută ca o reacție a organismului în fața unei combinații de factori emoționali și fizici. Simptomul de bază resimțit de o persoană cu sindrom de oboseală cronică este extenuarea persistentă și incapacitatea de a se odihni, chiar dacă doarme excesiv. Această epuizare este inexplicabilă și durează mai mult de 6 luni.

Sindromul de oboseală cronică se poate manifesta la început ca o gripă: dureri de cap, ganglioni limfatici de la nivelul gâtului și axilei măriți, dureri de cap, dureri musculare, ale oaselor și articulațiilor.

 

Afecțiunea se manifestă și prin probleme de concentrare și pierderi temporare de memorie (unele noțiuni simple sunt uitate), randament scăzut la școală, facultate, job dar și prin gât uscat, dureri de gât și intoleranță la ortostatism (statul în picioare te obosește).

Simptomele și intensitatea lor diferă în funcție de persoană și de severitatea afecțiunii.

De ce apare oboseala cronică?

Oboseala cronică poate apărea la orice vârstă din cauza unei serii de factori psihologici sau fizici combinați, care determină o reacție din partea creierului.

  • Infecțiile virale pot avea un rol în declanșarea oboselii cronice, spun specialiștii, însă este un subiect care necesită cercetări suplimentare.
  • Stresul excesiv este o cauză a acestei afecțiuni. Pentru că avem o activitate psihică intensă, creierul nu mai reușește să facă față responsabilităților de zi cu zi.
  • Odihna insuficientă pentru o perioadă lungă de timp poate determina o stare de oboseală permanentă, care nu dispare nici după ce începi să dormi corespunzător.
  • Somnul excesiv cauzează afectarea ritmului circadian (somn-veghe), ceea ce poate provoca extenuare pe perioade lungi.
  • Sistemul imunitar slăbit poate fi o cauză a oboselii cronice.
  • Efortul fizic sau psihic excesiv și permanent poate determina oboseala care nu mai dispare.
  •  
  • Excesul de cafeină.
  • Dezechilibrele hormonale sunt corelate cu sindromul de oboseală cronică
  • Alimentația nepotrivită care epuizează organismul în procesul de digestie (dulciurile, mezelurile, fast-food-ul, carnea grasă, prăjelile) și carența de fier
  • Unele medicamente: antidepresive, antialergice, tratamentul împotriva cancerului sau hipertensiunii etc.

Este necesar consultul medical, deoarece la baza oboselii cronice pot sta și boli grave precum:

  • Anxietate
  • Depresie
  • Cancer
  • Boli cardiovasculare
  • Diabet
  • Apnee în somn
  • Probleme ale tiroidei
  • Boala Addison
  • Boli renale
  • Emfizem
  • Fibromialgia
  • Boli ale ficatului

Metode simple de combatere a oboselii cronice

1. Fă-ți un orar de somn!

Încearcă să te culci în fiecare seară la aceeași oră și să te trezești aproximativ la aceeași oră dimineața, pentru a-ți regla ritmul circadian.

2. Fă mișcare!

Deși efortul te epuizează, el te poate ajuta să-ți îmbunătățești calitatea somnului și să reduci stresul. Endorfinele secretate în timpul sportului provoacă o stare generală de bine și ameliorează anxietatea.

Începe cu exerciții fizice ușoare sau plimbări scurte. În fiecare zi, mărește câte puțin intensitatea și intervalul de timp în care efectuezi activități fizice.

3. Limitează consumul de cafeină și înlocuiește cafeaua cu ceaiul verde!

4. Acordă atenție alimentației!

Respectă mesele principale ale zilei și cele două gustări, astfel încât să furnizezi organismului energia de care are nevoie pentru a funcționa corespunzător.  

Ține cont că ultima masă trebuie să fie ușoară. De asemenea, aceasta trebuie să fie luată cel târziu la ora 19, pentru a nu tulbura somnul.

Vitamina D din pește și din gălbenușul de ou poate fi de ajutor în producerea unei energii suplimentare în corp.

Fulgii de ovăz pot avea un efect pozitiv asupra mecanismului de reglare a somnului, dar și asupra activității mentale.

5. Controlează-ți stresul! Un hobby, o pasiune, muzica sau vizionarea de filme te pot ajuta în acest sens.

6. Ia suplimente alimentare pentru reducerea stresului, revitalizare și energie. Acestea includ: ginseng, acizii grași esențiali, vitamina C, acidul folic, vitamina B12, coenzima Q10, Ginko Biloba, vitamina D, magneziul, extractul de lemn dulce , rădăcina de Astragalus, lucerna. Este absolut necesar să ceri sfatul medicului pentru o doză corectă.

Așadar, oboseala cronică se tratează lent prin metode simple, însă în cazurile severe poate fi necesară terapia psihologică sau medicația.

Sursa foto: unsplash.com

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *