Care sunt alimentele recomandate în timpul sarcinii?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

O dietă echilibrată în timpul sarcinii este în directă legătură cu dezvoltarea normală a fătului, cu dobândirea unei greutăți normale la naștere și cu reducerea riscurilor de dezvoltare a unor defecte în perioada sarcinii sau în momentul nașterii. Consumul de alimente sănătoase și bogate în nutrienți reduce la minim riscul anemiilor și al dezvoltării simptomelor specifice sarcinii, precum oboseala sau stările de rău matinale.

Este esențial, așadar, ca viitoarea mamă să aibă posibilitatea de a alege alimente sănătoase, dar care alimente sunt recomandate a fi consumate în timpul sarcinii? Rândurile de mai jos vin cu lămuriri în acest caz.

Cereale integrale

Între cele mai importante alimente necesare a fi consumate în timpul sarcinii sunt cerealele, în mod special cele integrale, deoarece păstrează nutrienții de care organismul are atâta nevoie.

Orezul, de exemplu, este un aliment bogat în carbohidrați – așadar o sursă excelentă de energie – care facilitează tranzitul intestinal, prevenind constipația, datorită prezenței amidonului, care susține dezvoltarea bacteriilor sănătoase. Consumat periodic, ajută la:

  • întărirea oaselor – datorită vitaminei D, a thiaminei, riboflavinei și a mineralelor precum calciu și fier;
  • menținerea tensiunii arteriale la un nivel optim – are conținut de sodiu scăzut și favorizează reducerea efectelor sodiului din alte alimente;
  • păstrarea unui nivel bun al glicemiei;
  • prevenirea instalării infecțiilor genitale – fiind un diuretic natural, ajută la creșterea frecvenței urinărilor.

Grâul este un alt superaliment care, mai ales în versiunile integrală – spelta sau ancestral – are un conținut bogat în nutrienți și susține astfel o hrănire echilibrată. Sucul obținut din iarba acestor semințe este bogat în vitamine (A, C, E), minerale (fier, magneziu, calciu), aminoacizi (17, din care 8 esențiali) și antioxidanți.

Leguminoase

Leguminoasele – precum năutul, lintea, fasolea, mazărea – au un rol esențial în asigurarea nutrienților necesari organismului în timpul sarcinii și sunt recomandate mai ales pentru că sunt mai ușor de digerat decât fibra de proveniență animală. Mazărea conține până la 28% proteine, iar lintea asigură 32% din cantitatea de proteine utilă, ceea ce le face excelente variante pentru înlocuirea cărnii în dietă. Sunt plante bogate în vitamine din complexul B, C, PP, săruri minerale (fier, calciu, fosfor, potasiu), clorofilă și aminoacizi.

Efectele benefice ale consumului regulat de leguminoase sunt certificate științific:

  • favorizează refacerea sistemului nervos;
  • îmbunătățesc funcționarea sistemului cardiovascular;
  • susțin buna funcționare a sistemului digestiv;
  • au un rol activ în refacerea fibrelor musculare după efort.

Paste făinoase ușor de digerat

Cel mai iubit este cuscus, un produs foarte popular în țările Orientului Mijlociu, dar și în nordul Africii, fiind obținut din grâu dur (semolină). Este un aliment bogat în seleniu (antioxidant important în funcționarea optimă a inimii) și potasiu (benefic în reducerea contracției vaselor de sânge), iar conținutul bogat în fibre îl face o alegere ideală pentru sistemul gastrointestinal. Gătită în apă simplă, fără alte adaosuri, o cantitate de 100 gr de cuscus furnizează 174 calorii și 36 gr de carbohidrați. Nu este, însă, recomandat persoanelor care suferă de intoleranță la gluten.

Semințe

Acestea pot constitui excelente gustări între mese, fiind bogate în diverse substanțe nutritive esențiale pentru funcționarea optimă a organismului. Semințele de dovleac,de exemplu, sunt bogate în acizi grași mono și poli nesaturați, aminoacizi (acid glutamic, arginină, acid aspartic), macronutrienți (lipide, proteine, carbohidrați), minerale (fosfor, potasiu, magneziu) și vitamine (B4, B9, B3, A și E).

O porție redusă de semințe de floarea soarelui (28 grame) furnizează 164 calorii, 47% din cantitatea zilnică recomandată de vitamina E, 27% din doza zilnică recomandată de mangan, respectiv 23% din DZR de magneziu, ajutând în același timp tranzitul intestinal, metabolizarea rapidă a grăsimilor și scăderea colesterolului.

Semințele de susan sunt un excelent laxativ, vitalizant și regenerator, tonic și calmant, fiind o sursă foarte bună de minerale precum magneziu, mangan și zinc, vitamine din complexul B (B1, B3 și B6 în special). 

Alături de monitorizarea corespunzătoare din partea medicului și de efortul fizic adecvat stadiului sarcinii practicat cu regularitate, consumul de alimente bio, cu valori nutriționale ridicate, reprezintă cheia unei perioade de graviditate fericite și a unei nașteri de nota 10.

Sursa foto: https://unsplash.com/photos/R9-N8kkRdDk

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *